Complimenten

Het is een hele kunst ‘complimenten geven’. We denken dat we regelmatig complimenten geven en we vinden dat we te weinig complimenten krijgen. Complimenten in ontvangst nemen, is weer een hele andere kunst. Het maakt ons vaak verlegen, we verleggen de aandacht naar een ander, we ontkrachten het compliment of we zoeken een ‘excuus’ buiten ons zelf. Gewoon ‘dankjewel’ zeggen, vinden we lastig.

Een Amerikaanse psycholoog zie ooit ‘de diepst menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden’. Nu is dit al lastig omdat waardering voor iedereen een andere waarde heeft en wil de ander zich gewaardeerd voelen dan zal je je moeten verdiepen in wat deze waarden zijn..

Om heel veel redenen is het de moeite waard om ons te verdiepen in het geven en ontvangen van complimenten want gebrek aan waardering is de belangrijkste reden waarom werknemers ontslag nemen, vrijwilligers stoppen met vrijwilligerswerk en (privé) relaties stuk lopen. Grappig is ook dat juist hetgeen we gratis kunnen bieden (persoonlijke aandacht en uitgesproken waardering) ons het diepst raakt als we het niet krijgen.

Verschil positieve feedback geven en complimenten geven?

We denken dat we voldoende complimenten geven, iedereen geeft aan het belangrijk te vinden deze te krijgen en de meeste (werknemers) vinden dat ze het te weinig krijgen. Bij feedback wordt vaak als eerste gedacht dat het gaat om negatief commentaar maar positieve feedback is zo niet veel belangrijker.

Het verschil tussen feedback en een compliment is dat feedback uitsluitend gaat over veranderbaar gedrag (of houding) en een compliment of kritiek kan ook over andere dingen gaan. Via feedback leer je hoe gedrag of houding overkomt en welke gevolgen dat gedrag voor de ander heeft. Feedback kan zowel positief (“Wat heb jij dat goed uitgelegd. Ik snapte het meteen!”) als negatief (“Je zat steeds op je telefoon te kijken en dat vond ik erg vervelend”) zijn.

Verschil negatieve feedback geven en kritiek leveren

Als we het geven en ontvangen van een compliment of positieve feedback al lastig vinden hoe gaan we dan om met het leveren en ontvangen van kritiek of negatieve feedback. Vaak betekent het dat we het dus maar niet doen want de sfeer blijft dan (schijnbaar) goed. Er ontstaan geen conflicten en je krijgt geen weerwoord. Op de lange termijn lost het niets op. Er verandert niks terwijl je je wel blijft ergeren en de ander hier geen idee van heeft.
Het verschil tussen kritiek leveren of negatieve feedback geven, is vooral dat kritiek ‘regelloos’ is. Het wordt gezien als een persoonlijke aanval waardoor de ander zich gekwetst voelt, boos wordt. De kans groot is dat er een welles-nietes spelletje ontstaat. De ander gaat zich automatisch verdedigen.
Feedback geven, vergt goede voorbereiding. Het gaat over het gedrag en niet over de persoonlijkheid van de ander. De ander moet de gelegenheid krijgen om te reageren en de kans om zich te verbeteren.

Complimenten en feedback geven, kan je leren. Het is een kwestie van oefenen.

Wat is nu het verschil tussen negatieve/positieve feedback leveren en complimenten of kritiek leveren.

De kracht van goede feedback

Als je mensen wilt veranderen, dan werkt belonen effectiever dan straffen.

Dus denk niet al te snel dat anderen wel weten dat je tevreden bent. Geef regelmatig een compliment over gedane inspanning en niet alleen over positief resultaat. Neem regelmatig de tijd voor zowel positieve feedback of het leveren van kritiek.

Ik zou het in ieder geval fijn vinden als je mij laat weten wat je van deze blog vindt. Een compliment hoor ik graag maar feedback mag natuurlijk ook…..

Annemieke Kirch

Twente Counseling de no nonsens organisatie die niet alleen voor u werkt maar met u samenwerkt

www.Twente-Counseling.nl

 

 

 

E-book Routeplanner leidinggevenden

Leidinggevende Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!

E-book HR het fundament van elke organisatie

HR Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!