De jeugd van tegenwoordig!

Het is van alle tijden. We kijken graag door onze eigen bril en vinden van heel veel dingen íets. Dit is ook het meest gemakkelijke want iets ergens van vinden, gaat altijd over een ander. Je blijft zelf buiten schot. Heerlijk en vooral gemakkelijk want het ligt dus niet aan jou. (Hier een geweldige column over je verantwoordelijk voelen in de Volkskrant)

Hard werken

Regelmatig heb ik in bedrijven gesprekken over ‘de jeugd van tegenwoordig’. Ze hebben overal een mening over, laten zich niet intimideren door rangen en standen, hebben digitale technologie in hun genen zitten. Ze hechten meer waarde aan carrière maken, gave dingen doen en verre reizen dan aan bezit. Én vooral ze weten niet meer wat hard werken is.

Doen wij het beter?

Het eerste wat ik dan vaak zeg, is dat als we hier iets van vinden dat we vooral kritischer moeten kijken naar onze eigen opvoedkunde. Want hebben wij dit ‘product’ niet op de wereld gezet? En doen wij het dan zoveel beter?

Doen wat we altijd doen

Het is ook te gemakkelijk om hier iets van te vinden want hebben ze op veel vlakken niet gelijk dat ze het anders doen. Is het niet gemakkelijk praten. Onze kinderen groeien op in een tijd dat een huis kopen niet vanzelfsprekend is, ze groeien op met een enorme studieschuld en een vaste baan een luxe is.
Wat zou er gebeuren als we nu eens kijken welke frisse invloed deze generatie heeft op onze ingesleten patronen en gedateerde processen. Wat als we energie steken in wat we van elkaar kunnen leren en wat ons verbind in plaats van wat ons verschilt van elkaar.
Juist die diversiteit in een bedrijf (en dan heb ik het niet alleen over jong – oud) heb je nodig als organisatie.

Maak eens een nieuw kunstwerk

Hier zit ook het probleem bij veel bedrijven. De zittende garde heeft snel de neiging om nieuwe mensen zo snel mogelijk in te willen voegen in bestaande patronen want ‘zo doen we het altijd’. Of om wel te roepen dat het anders moet om vervolgens toch elke keer de zelfde ‘kleur’ toe te voegen aan het bestaande team. Elk bedrijf heeft een eigen kleur maar juist kleuren toevoegen aan het bestaande palet zorgt voor een nieuw kunstwerk. Kijken naar wat je van elkaar kan leren, elkaars kennis en kunde gebruiken maar ook elkaar de ruimte geven om het anders te doen.

Annemieke Kirch
www.Twente-Counseling.nl

 

NB ik mag regelmatig schrijven voor het Twents Volksblad. Zo ook deze column: https://www.twentsvolksblad.nl/reader/67073/1488147/jeugd-van-tegenwoordig-

E-book Routeplanner leidinggevenden

Leidinggevende Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!

E-book HR het fundament van elke organisatie

HR Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!