Goede voornemens of toch maar niet?

Hoe komt het toch dat we op 1 januari het jaar zoveel goede voornemens hebben. Meer sporten, afvallen, gezonder eten, stoppen met roken.…..
New year, new me?
De sportschool heeft een topmaand in de maand januari en in februari is het al een stuk rustiger.
Wist je dat zo’n 80% van de goede voornemens niet gehaald worden? Zelfs de beste voornemens sterven vaak een stille en roemloze dood. Hoe komt dat?

Goede voornemens van een ander

We hebben te vaak goede voornemens die niet bij ons passen. Het zijn de goede voornemens van een ander. Want eerlijk is eerlijk, als je niet van sporten houdt, is het lastig om jezelf 3x per week naar de sportschool te slepen. Als chocolade-liefhebber is het ook niet handig als je zegt dat je ‘nooit’ meer chocolade eet. Kans van slagen is dan 0. Iets wat de buurman gemakkelijk afgaat, kan voor jou ingewikkeld zijn. Daarnaast leggen we de lat zo hoog dat er al snel een stemmetje roept ‘zie je wel je kan het toch niet‘ en in plaats van te bedenken morgen weer een dag laten we de schouders zakken en stoppen ermee.

Willen, doen en volhouden

Goede voornemens hebben, is echt wat anders dan het ook doen en volhouden. Het gaat om een gedragsverandering. En als iets lastig is, is het wel om gedrag en gewoontes te veranderen. Gewoontes voelen veilig en we hoeven er niet bij na te denken. Het is net als met autorijden. Je denkt niet elke keer als je in de auto stapt dat je je richtingaanwijzer moet gebruiken. Dit doe je automatisch. Gewoontes hebben we nodig omdat het leven anders enorm vermoeiend is.
Betekent het dan dat we niets meer kunnen aanleren? Natuurlijk wel. Maar willen veranderen, betekent vooral anders gaan denken en handelen. En dat terwijl de omstandigheden niet veranderen. En als je het al vaker geprobeerd hebt, wordt de werkelijkheid ook nog eens gekleurd door je (slechte) ervaring.

TIPS

Heb je toch goede voornemens en wil je het dit keer echt volhouden dan hier wat tips:
– wees concreet, dus formuleer wat je wilt maar ook wat je er voor moet doen of laten
– leg de lat niet te hoog, het moet wel haalbaar zijn dus wees realistisch
– wees streng maar ook aardig voor jezelf, als het een dag niet lukt, bedenk dan dat je de dag erna gewoon weer opnieuw kan starten
– vier vooral ook je kleine successen want jezelf belonen werkt altijd beter dan jezelf te straffen.
– samen met iemand optrekken die hetzelfde doel heeft helpt of samenwerken met een coach.
Meer weten of heb je hulp nodig? Stuur me een berichtje

NB Deze blog verscheen ook als column in het Twents Volksblad

E-book Routeplanner leidinggevenden

Leidinggevende Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!

E-book HR het fundament van elke organisatie

HR Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!