Het nut van Counseling (en het verschil met coaching)

Is er een verschil tussen counseling en coaching? Alhoewel het lijntje heel dun is, is er wel een verschil, alhoewel beiden vaak naast elkaar gebruikt worden.

Counseling is een vorm van niet sturende, laagdrempelige psychische hulpverlening. De nadruk ligt op het emotionele vlak en is vooral gericht op ‘eigen verantwoordelijkheid’. Door gesprekken en oefeningen krijg je beter inzicht in je problemen en als counselor help je om te ontdekken welke oplossing het beste bij je past. Soms betekent het dat er geen oplossing is en wordt er gekeken welke mogelijkheden er zijn om anders met de situatie om te gaan.
De vraag vaak minder helder en de oorzaak ligt in het psycho-sociale aspect. Het is de bekende druppel die de emmer doet overlopen en die druppel kan je benoemen maar die emmer is ooit langzaam volgelopen. Vaak wordt ‘werk’  als boosdoener gezien maar het is bijna altijd een combinatie van werk en privé.

Coaching zie ik als een onderdeel van counseling. Als je eenmaal inzichtelijk hebt waar precies het probleem zit (door counseling) en weet wat je wilt veranderen dan ga je met je coach aan de slag om dat doel te bereiken.
Bij coaching is de vraag helder; ‘ik wil assertiever worden of hoe kan ik beter plannen’… Het gaat om meer praktische zaken die te maken hebben met werk, studie,management of carrière.

Nog niet zo lang geleden was het bezoekje aan een coach of counselor niet iets wat je op een feestje rondbazuinde. Gelukkig zien we dit veranderen en zijn we de schaamte voorbij.
Ook bij werkgevers is er steeds meer het besef dat het goed voor het bedrijf om af en toe gebruik te maken van een counselor. Praten over psychische problemen is voor werknemers lastiger dan bijvoorbeeld een gesprek over pijn in je rug. Door een (objectieve) externe in te schakelen verlaag je de drempel om erover te praten. Een tweede voordeel is dat werkgevers soms te dicht erop zitten waardoor ze het probleem niet altijd even goed zien. Ook ontbreekt bij leidinggevenden vaak de expertise voor een optimale (vaak tijdrovende) begeleiding.
Als werkgever laat je door het inzetten van een externe  zien dat je betrokken bent bij je werknemers en betrokken medewerkers leveren veel meer op. Ze zijn gemotiveerder en minder vaak ziek. Recentelijk is onderzocht dat 1 op de 3 gevallen van verzuim komt door werkstress en overspannenheid. Het is jammer dat de hulp van een counselor vaak pas wordt inroepen als er een probleem is. De meeste winst valt te behalen als counseling preventief wordt ingezet (een zieke werknemer kost ongeveer 300 euro per dag) . NB: uit eerder onderzoek van oa TNO blijkt dat preventief counseling u al snel 2% verzuimreductie oplevert.

Twee hoogleraren aan de VU hebben onderzoek (2013) gedaan in 35 landen. Niet opvallend vond ik dat er in dat onderzoek naar voren kwam dat de ‘klik’ enorm belangrijk was om een positieve uitslag te bewerkstelligen.
Leidinggevenden en executieves gaven aan dat het hen vooral rust, vertrouwen en zelfacceptatie gaf. Persoonlijk vind ik ook dat niet verwonderlijk want het kan enorm eenzaam zijn aan de ‘top’. Het kan je vervreemden van de werkvloer (elke leidinggevende heeft in meer of mindere mate last van narcistische trekjes). Het vraagt een vorm van moed om te beseffen dat je vooral mens bent en dat die cocon waar je in leeft soms wat wereldvreemd is, maar hoe blijf je dan met beide benen op de grond staan en met wie spiegel je? Voor wie dit onderzoek wil ontvangen:
Annemieke.Kirch@twente-counseling.nl

 

E-book Routeplanner leidinggevenden

Leidinggevende Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!

E-book HR het fundament van elke organisatie

HR Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!