Sympathiek; mag het een beetje minder!
Als counselor begin ik vaak een training met leidinggevenden uit te leggen wat het verschil is tussen sympathiek of empathie. De meeste leidinggevenden vinden het lastig om een goede middenweg te vinden tussen aardig gevonden worden (want wie wil dit niet) en de baas spelen (wie wil dat wel).
De overeenkomst tussen beide woorden is dat het allebei met gevoel te maken heeft, het verschil heeft vooral te maken met kennis (raar maar waar).

Sympathie is goed bedoeld en komt voort uit de ander willen helpen. Vaak gaat het gepaard met goedbedoelde adviezen die net zo vaak in de wind geslagen worden juist omdat het de adviezen zijn van de ander. Empathie is een stuk lastiger. Hier moet je echt stilstaan bij de impact van de situatie op de ander, zonder er zelf iets van te vinden. Dit kan lastig zijn omdat het in onze aard ligt dat we dingen willen oplossen voor een ander en ons dat een prettig gevoel geeft. We willen ons nuttig voelen.

Als ik bij mijn kinderen in de empathische modus ga staan, roepen ze met z’n drieën “mam doe normaal, we zijn geen cliënt van je”. Blijkbaar verwachten ze van mij, als ze me iets voorleggen, dat ik er iets van vind en dan het liefst wat in hun eigen straatje past om er  tot slot natuurlijk niks mee te doen. Sympathiek reageren, is reageren met een waarde oordeel (je geeft je mening en meldt hoe jij denkt dat het opgelost kan worden). Natuurlijk luister je naar het verhaal en je wilt zo graag helpen dat je redeneert en reageert vanuit je eigen normen en waarden. Voor je er erg in hebt, vertel je hoe de ander zich moet gedragen, zich moet voelen, denken of doen.

Als je een probleem empathisch aanpakt, leef je ook mee maar je neemt je eigen denken en doen hier niet in mee. Je veroordeelt niet, je maakt het probleem niet kleiner maar stelt vragen als ‘wat heb je nodig’, ‘heftig hoor en wat ga je nu doen’, ‘klinkt als heel vervelend, wat kan ik voor je doen’.

Een van mijn cliënten had problemen met zijn baas: ‘het is echt een klootzak’ en was hier zijn beklag over aan het doen bij mij. Dit verhaal had hij waarschijnlijk al vaak verteld en dit had hem vele sympathieke reacties opgeleverd. Toen ik aan heb vroeg wat hij van plan was hieraan te doen, was hij eerst zeer ontstemd ‘want hij was toch niet het probleem’. Toen ik hem vervolgens uitlegde dat zijn baas blijkbaar geen probleem had met zijn eigen gedrag omdat hij anders wel bij mij had gezeten, begreep hij ook waarom ik de vraag stelde. Als je iets wilt veranderen in je leven moet je zelf aan de slag en niet verwachten dat een ander het voor je oplost.

Het leukste van mijn werk is dat er vaak maar weinig nodig is om mensen in beweging te krijgen en dat de oplossing vaak minder ver weg is dan deze lijkt.

Voor de liefhebber een mooi filmpje over sympathiek reageren: https://www.youtube.com/watch?v=r9nHdvRON_M

Annemieke Kirch
Twente Counseling

E-book Routeplanner leidinggevenden

Leidinggevende Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!

E-book HR het fundament van elke organisatie

HR Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!