Waardering

Hier beginnen heel veel cliënten van mij mee als ze binnenkomen ‘ik voel me niet gewaardeerd’.
Niet gewaardeerd worden of het gevoel hebben dat dit zo is, doet iets met mensen. Ze gaan mopperen, voelen zich ongelukkig of nog erger ze worden ziek. 

Maar wat is waardering?

Iemand waarderen, het lijkt heel simpel. Toch is een duim omhoog of een klopje op de schouder zelden genoeg. Iedereen heeft iets anders nodig om zich gewaardeerd te voelen. Dus dat betekent dat je allereerst zelf moet weten wát er ontbreekt en wat je nodig hebt.

Complimenten

Als het alleen zou gaan om het krijgen van een compliment, is het misschien eenvoudig. Alhoewel, we denken dat we regelmatig complimenten geven. Terwijl bijna iedereen vindt dat we deze te weinig krijgen.
Complimenten krijgen, maakt ons vaak verlegen. We ontkrachten het compliment of zoeken een ‘excuus’ buiten ons zelf. Gewoon ‘dankjewel’ zeggen, of roepen ‘ik ben inderdaad geweldig’, doet bijna niemand. Vaak vergeten we een compliment te geven omdat we het heel normaal vinden dat er goed werk geleverd wordt, de troep wordt opgeruimd of er een goed cijfer gehaald wordt. We zien niet meer welke inspanning dit de ander heeft gekost.

Gebrek aan waardering

Gebrek aan waardering is een belangrijke reden waarom werknemers ontslag nemen, vrijwilligers stoppen met hun vrijwilligerswerk en relaties stuk lopen.
Aangezien ik altijd coach vanuit de gedachte ‘als je een probleem hebt, moet je als eerste zelf nadenken over je eigen oplossing’. Mijn eerste vraag is dan ook altijd. Wat heb jij nodig om je gewaardeerd te voelen?

Je zal maar niet van chocolade houden

Want als je niet van chocolade houdt, dan werkt die doos echt niet. En gele rozen als je de kleur geel haat, doet meer kwaad dan goed.
Toch weet vrijwel niemand hier direct een antwoord op.

Het woord waardering gebruiken we zo gemakkelijk. We gaan er dan gemakshalve van uit dat we elkaar begrijpen en vooral dat de ander begrijpt wat wij nodig hebben.
En dat wordt wel lastig als je het zelf niet weet.
Want eerlijk is eerlijk. Als je het zelf niet weet wat je mist of nodig hebt. Hoe kan een ander je dan de waardering geven zodat jij je beter voelt. Het mooie is dat, als je het zelf weet, je er ook om kan vragen.
Dus stel jezelf de vraag wat heb ik nodig?

Annemieke Kirch
Twente Counseling

E-book Routeplanner leidinggevenden

Leidinggevende Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!

E-book HR het fundament van elke organisatie

HR Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!