Wat kost een brood?

Ik stond vanmorgen bij de bakker en vroeg wat kost een brood? Wat dacht je, hij vroeg me 2,40 euro voor een brood. Ga ik dus niet doen! De bakker klonk heel zelfverzekerd, maar ik besloot me niet uit het veld te laten slaan door zijn houding en toon dus ik zei “Joh, dit vind ik echt veel te veel, normaal betaal ik altijd 2,10 euro”. Weet je wat hij zei: ‘mevrouw als het u niet zint dan gaat u maar naar een ander’. Nou ja zeg!

Vreemd want wat we bij de bakker en de supermarkt niet doen, doen we zelf regelmatig. Als er gesputterd wordt, verklaren vaak met veel woorden waarom we echt wel de prijs waard zijn en waarom de prijs echt wel heel aantrekkelijk is. Of nog veel erger we gaan onder de kostprijs werken.

Herken je dit dit?
Ga jij regelmatig hakketakken over de prijs, of accepteer je dat je klanten dit doen. Zijn jouw concurrenten nu echt zo goedkoop, ligt dit gedoe aan onze concurrenten of ligt het aan ons zelf. Natuurlijk willen we graag een nieuwe klant, de schoorsteen moet bij iedereen roken dus ook bij jou.
Als je zeker weet dat de prijzen die je vraagt redelijk zijn, dat je kwaliteit levert en dat het de klant oplevert wat je belooft, durf dan ook vast te houden aan wat redelijk is. Het voorkomt ellende en energie.

Wat is nu een (ab)normale prijs?
Wie bepaalt wat een normale prijs is of wat een abnormale prijs is. Er zijn veel branches waar je er niet aan denkt om te onderhandelen over de prijs. Daarentegen is enige onderhandeling ook gezond en een klant mag mij best testen op standvastigheid, maar het houdt een keer op. Als een klant twijfelt, doen we vaak de aanname dat het wel met de prijs te maken heeft, maar is dat wel zo? Wat zou er gebeuren als je vraagt of de prijs het probleem is en wat als je het lef hebt om garant te staan voor de investering die ze doen.

Een tijd geleden heb ik een berekening gemaakt wat een redelijk salaris is voor iemand met mijn ervaring, mijn expertise, mijn kennis en vooral wat ik een ‘oplever’ als ze met mij in zee gaan. Natuurlijk is niet alles meetbaar, alhoewel ik dit wel zoveel mogelijk doe door trainingen op maat te snijden en samen te werken met HR/directie en medewerkers en gezamenlijk te bepalen wat hun doel is van mijn training (wat moet het opleveren).
Veel eenvoudiger is het wanneer ik iemand individueel begeleid, de rekensom is dan heel simpel. Een zieke medewerker kost een bedrijf gemiddeld 250 euro per dag! Reken uit je winst als ik dit kan voorkomen of door een vitaliteitsprogramma preventief iets voor je kan betekenen.
Investeren in balans, vitaliteit en gezondheid levert een bedrijf pure winst op (en niet alleen financieel).

Ik kom graag bij u langs!
Dus als u meer wilt weten hoe ik werk, wat ik oplever en welke investering u hiervoor moet doen dan kom ik graag bij u langs. Ik beloof u dat ik waarmaak wat ik beloof of het nu gaat om individuele begeleiding of een training. Ik werk samen met veel zzp’ers die allemaal hun aandeel hebben in ons vitaliteitsprogramma en hun werk met net zoveel passie doen als ik. Ik beloof u ook dat we in samenwerking met u echt een prachtig product neerzetten, maar bakkeleien over een prijs dat doe ik niet of u bent degene die ook bij de bakker vraag: “wat kost een brood”?

In een eerdere blog van mij ging ik al eens in op ‘wat een counselor nu kost’, maar dit is van toepassing op vele hardwerkende ondernemers, zzp’ers: wat mag ik kosten?

Durft u het aan? Ik kom graag bij u langs.

Annemieke Kirch

Twente Counseling de no nonsens organisatie die niet alleen voor u werkt maar met u samenwerkt

Twente Counseling de no nonsens organisatie die niet alleen voor u werkt maar met u samenwerkt

E-book Routeplanner leidinggevenden

Leidinggevende Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!

E-book HR het fundament van elke organisatie

HR Whitepaper

Dank je voor de inschrijving en veel leesplezier!